Κυβίζοντας τον Wankel, Engine displacement, Rotor displacement
Ας διευκρινίσουμε πρώτα τι εστί Δίχρονος, Τετράχρονος, και τι Wankel.
Τετράχρονος ονομάζεται ο κινητήρας που εκτελεί ένα κύκλο από του τέσσερεις του κύκλου λειτουργίας, 1.Εισαγωγή, 2.Συμπίεση/Ανάφλεξη, 3.Καύση/Εκτόνωση, 4.Εξαγωγή, σε ένα Χρόνο όπου ο χρόνος αντιστοιχεί στην κίνηση του εμβόλου από το ΑΝΣ στο ΚΝΣ και αντιστοιχίζεται σε μοίρες περιστροφής του άξονα ο οποίος ισούται με 180°.
Δίχρονος ονομάζεται ο κινητήρας που εκτελεί δύο κύκλους ταυτόχρονα στον ίδιο θάλαμο εργασίας σε κάθε χρόνο.
Ο Χρόνος στους Παλινδρομικούς Δίχρονους και Τετράχρονους είναι Ισότιμος και Ισάξιος.
Στο περιστροφικό Κινητήρας όμως σε σχέση με τους Παλινδρομικούς Χρόνος είναι Ισάξιος και όχι Ισότιμος.
Ο Χρόνος στον περιστροφικό δηλαδή η κίνηση του Ρότορα (το αντίστοιχο του εμβόλου) εκφρασμένος σε μοίρες περιστροφής του άξονα για να εκτελεστεί ένας κύκλος ισούται με 270° αντί 180°.
Ο Περιστροφικός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί Δίχρονος γιατί δεν εκτελεί δυο κύκλους ταυτόχρονα στο ίδιο θάλαμο εργασίας σε ένα Χρόνο όπως έχει οριστεί η έννοια του Δίχρονου σε σχέση με τον Τετράχρονο.
Ούτε Τετράχρονος μπορεί να χαρακτηριστεί γιατί εκτελεί τρεις Κύκλους παράλληλα σε κάθε χρονική στιγμή σε διαφορετικό υποθάλαμο εργασίας του Θαλάμου που διαχωρίζει ο Ρότορας.
Οι παλινδρομικοί βασίζονται στην ίδια βασική αρχή λειτουργίας ενώ ο Περιστροφικός στην αρχή που όρισε ο δημιουργός του ο Felix Wankel και ονομάζεται Περιστροφικός Κινητήρας (Εσωτερικής καύσης) Wankel.
Ο πρώτος περιστροφικός κινητήρας από τον Felix Wankel αναπτύχτηκε στην NSU Motorenwerke AG το 1954 με κωδική ονομασία DKM 54, Drehkolbenmotor.
DKM 54
Ο DKM 54 λειτουργούσε κάπως διαφορετικά σε σχέση με το Wankel όπως υλοποιήθηκε το 1957 αργότερα από την NSU engineer Hanns Dieter Paschke με κωδική ονομασία KKM 57, Kreiskolbenmotor.
DKM 54 vs KKM 57
ο Κυβισμός ενός κινητήρα, displacement ή Cubic Capacity, είναι γεωμετρικό μέγεθος και εκφράζεται με την παρακάτω διατύπωση :
Κυβισμός ισούται με τον Μέγιστο όγκο που καταλαμβάνει το καύσιμο κατά την Εισαγωγή, μια που ο Θάλαμος είναι μεταβαλλόμενος, μείων τον Ελάχιστο Όγκο που καταλαμβάνει κατά την Συμπίεση.
Ο Λόγος των παραπάνω μεγεθών, διαίρεση με την μορφή χ:1, είναι η Σχέση Συμπίεσης του Κινητήρα.
Στον Υπολογισμό της Χωρητικότητας του «Κυλίνδρου» ή «Ρότορα» (κινητήρων εσωτερικής καύσης, ΚΕΚ ή ΜΕΚ) δεν λαμβάνει χώρα κανένα άλλο Μέγεθος όπως :
Είναι αυστηρά Γεωμετρικό μέγεθος.
Και εφόσον είναι Γεωμετρικό μέγεθος μπορεί να αποτυπωθεί γεωμετρικά και να υπολογιστεί με μαθηματικό ανάλογο τρόπο.
Ο Ελάχιστος Όγκος που καταλαμβάνει το καύσιμο κατά την Συμπίεση είναι στην ουσία ο όγκος του Θαλάμου Καύσης που δεν περιέχεται στο Κυβισμό του κινητήρα λόγο αφαίρεσης από τον Μέγιστο.
Παλινδρομικός
Στον Παλινδρομικό ο κυβισμός ισούται με το εμβαδόν της διατομής του κυλίνδρου (εμβαδόν κύκλου) επί της διαδρομής του εμβόλου (επί των αριθμό των κυλίνδρων).
Περιστροφικός
Το ίδιο εφαρμόζεται και στον Wankel όπου μαθηματικός εκφράζεται/ισούται ο κυβισμός με :
V=√3℮(2R1+R2)b (επί των αριθμό των Ροτόρων)
℮=eccentricity
R=generating radius
b=πλάτος περιβλήματος
source: Kenichi Yamamoto "Rotary Engine", Toyo Kogyo Co. Ltd.: 1969 and 1981 Editions
Στην παρακάτω κινούμενη προσομοίωση βλέπουμε πως ο Wankel εκμεταλλεύεται παράλληλα τον Μέγιστο δυνατό χώρο μέσα στα Περιβλήματα (Housings) για να εκτελέσει τους κύκλους λειτουργίας σε σχέση με τον παλινδρομικό τετράχρονο που εκμεταλλεύεται ένα μέρος του αντίστοιχου χώρου στον κύλινδρο.
Όλοι οι κύκλοι λειτουργίας ανεξαιρέτως γίνονται στον ίδιο χώρο των housings, πράσινο χρώμα, στον Θάλαμο που περικλείεται από τα περιβλήματα (Housings).Σε αυτό τον Θάλαμο βρίσκονται οι Θυρίδες Εισαγωγής, Εξαγωγής και τα Μπουζί.
Ο Ρότορας χωρίζει αυτόν τον Θάλαμο σε τρεις υποθαλάμους, μπλε χρώμα.
Τους υποΘαλάμους μπορούμε να τους ονομάσουμε όπως θέλουμε ή απλώς Θαλάμους ή Θαλάμους Εργασίας κλπ.
Οι τρεις υποΘάλαμοι, Θ1/Θ2/Θ3, έχουν οποιαδήποτε χρονική στιγμή τον ίδιο όγκο αθροιστικά αλλά διαφορετικό όγκο ο καθένας ξεχωριστά. Εάν προσθέσουμε τους Θ1/Θ2/Θ3 και τον όγκο του Ρότορα το άθροισμα ισούται με το Όγκο του Θαλάμου, πράσινο χρώμα.
Όταν Εισέρχεται το καύσιμο μέσα στον Θάλαμο ο Ρότορας το παρασέρνει με την περιστροφή του κυκλικά μέσα στον Θάλαμο εκτελώντας τους τέσσερεις κύκλους Λειτουργίας.
Η όλη κατασκευή του περιστροφικού εκτελεί τις τέσσερεις φάσεις/κύκλους σε κυκλική μορφή σε αντίθεση με τον παραδοσιακό παλινδρομικό τρόπο εκτέλεσή τους.
Η πιό σωστή περιγραφή/αντιστοίχιση είναι ότι ο Ρότορας αντιστοιχεί σε τρεις Κυλίνδρους στον ίδιο θάλαμο και όχι σε τρεις Κυλίνδρους σκέτο γιατί οι θάλαμοι Εργασίας είναι εξαρτημένοι μεταξύ τους και όχι ανεξάρτητοι όπως οι Κύλινδροι και ανήκουν στον Ίδιο Κύριο Θάλαμο.
Εάν αντιστοιχούσε σε τρεις Κυλίνδρους (σκέτο) κατ΄ ελάχιστο θα είχε :
Γι αυτό και η μικρότερη δυνατή υλοποίηση Κινητήρα γίνεται με ένα Ρότορα ή ένα Κύλινδρο.
Ο κάθε κύκλος έχει τον δικό του χώρο μέσα στον κυρίος Θάλαμο (πράσινο χρώμα), όπου εκτελείται και καθώς περιστρέφεται ο Ρότορας ο υποθάλαμος αλλάζει ρόλο/κύκλο και περνάει από τον έναν στον επόμενο ενώ οπτικά βλέπουμε τρεις στην πράξη οι τρείς υποθάλαμοι εκτελούν τέσσερεις κύκλους.
• Η Εισαγωγή αρχίζει με την αποκάλυψη των Θυρίδων Εισαγωγής και τελειώνει με την απόκρυψη αυτών από τον Ρότορα
• Η Συμπίεση αρχίζει με την απόκρυψη των Θυρίδων Εισαγωγής από τον Ρότορα μέχρι ο Θάλαμος να λάβει την ελάχιστη τιμή όπου γίνεται ανάφλεξη του καυσίμου.
• Η Καύση/Εκτόνωση αρχίζει αμέσως μετά την ανάφλεξη όπου ο θάλαμος αυξάνει σε όγκο μέχρι την αποκάλυψη της Θυρίδας εξαγωγής.
• Η Εξαγωγή αρχίζει με την αποκάλυψη της Θυρίδας Εξαγωγής και διαρκεί μέχρι την απόκρυψη της από τον Ρότορα.
Ο Μέγιστος όγκος του Θαλάμου κατά την Εισαγωγή του καυσίμου Μείων τον Ελάχιστο όγκο του Θαλάμου κατά την Συμπίεση του καυσίμου ισούται με 654 κ.ε. στον Renesis
Πηγή Mazda
Εάν αθροίσουμε τους θαλάμους Θ1,Θ2 και Θ3 ο όγκος τους, μπλε χρώμα, ισούται με τον Όγκο του Θαλάμου, πράσινο χρώμα, μείων το Όγκο του Ρότορα οποιαδήποτε χρονική στιγμή.
Ο Κύκλος/Χρόνος του κύκλου λειτουργίας ισούται με 270° περιστροφής του άξονα. Ο πλήρης κύκλος λειτουργίας εκτελείτε σε 4*270°=1080°, τρεις περιστροφές του άξονα.
Σε μια πλήρη περιστροφή του άξονα ο κινητήρας (μονοΡότορας ) εκτελεί και μια καύση.
Πως γίνεται αυτό αφού ο κύκλος εκτελείτε σε 1080° δηλαδή σε τρεις περιστροφές του άξονα ?
Απλούστατα γιατί παράλληλα εκτελούνται στον Θάλαμο τρεις από τους τέσσερεις του κύκλου λειτουργίας ένας σε κάθε υποθάλαμο και εκ κατασκευής εκμεταλλεύεται όλο τον Όγκο του Θαλάμου, πράσινο χρώμα, πλην μέρος του όγκου του ρότορα κάτι που δεν συμβαίνει στον κύλινδρο γιατί ο υπόλοιπος θάλαμος, ο χώρος που διατρέχει το πιστόνι μείων τον όγκο του, δεν χρησιμοποιείτε.
Στην ουσία 1080° είναι το άθροισμα των μοιρών που περιστρέφονται οι πλευρές του Ρότορα σε μοίρες του άξονα σε 360°.
Όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα
Π1(270°+90°)+Π2(180°+180°)+Π3(90°+270°)=1080°
Το κάθε χρώμα αντιστοιχεί και σε ένα κύκλο/φάση
Kάθε 90° τελειώνει και ένας κύκλος 270° και αρχίζει ο επόμενος δηλαδή 360°/90°= 4 κύκλοι ανά περιστροφή του άξονα
1.Εισαγωγή
2.Συμπίεση/Ανάφλεξη
3.Καύση/Εκτόνωση
4.Εξαγωγή
Περιστροφικός Wankel καθε 90° περιστροφής του άξονα
090°, 123
180°, 124
270°, 134
360°, 234
Τετράχρονος Παλινδρομικός καθε 180° περιστροφής του άξονα
180°, 1
360°, 2
540°, 3
720°, 4
Δίχρονος Παλινδρομικός καθε 90° περιστροφής του άξονα
090°, 1
180°, 2
270°, 3
360°, 4
Ας διευκρινίσουμε πρώτα τι εστί Δίχρονος, Τετράχρονος, και τι Wankel.
Τετράχρονος ονομάζεται ο κινητήρας που εκτελεί ένα κύκλο από του τέσσερεις του κύκλου λειτουργίας, 1.Εισαγωγή, 2.Συμπίεση/Ανάφλεξη, 3.Καύση/Εκτόνωση, 4.Εξαγωγή, σε ένα Χρόνο όπου ο χρόνος αντιστοιχεί στην κίνηση του εμβόλου από το ΑΝΣ στο ΚΝΣ και αντιστοιχίζεται σε μοίρες περιστροφής του άξονα ο οποίος ισούται με 180°.
Δίχρονος ονομάζεται ο κινητήρας που εκτελεί δύο κύκλους ταυτόχρονα στον ίδιο θάλαμο εργασίας σε κάθε χρόνο.
Ο Χρόνος στους Παλινδρομικούς Δίχρονους και Τετράχρονους είναι Ισότιμος και Ισάξιος.
Στο περιστροφικό Κινητήρας όμως σε σχέση με τους Παλινδρομικούς Χρόνος είναι Ισάξιος και όχι Ισότιμος.
Ο Χρόνος στον περιστροφικό δηλαδή η κίνηση του Ρότορα (το αντίστοιχο του εμβόλου) εκφρασμένος σε μοίρες περιστροφής του άξονα για να εκτελεστεί ένας κύκλος ισούται με 270° αντί 180°.
Ο Περιστροφικός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί Δίχρονος γιατί δεν εκτελεί δυο κύκλους ταυτόχρονα στο ίδιο θάλαμο εργασίας σε ένα Χρόνο όπως έχει οριστεί η έννοια του Δίχρονου σε σχέση με τον Τετράχρονο.
Ούτε Τετράχρονος μπορεί να χαρακτηριστεί γιατί εκτελεί τρεις Κύκλους παράλληλα σε κάθε χρονική στιγμή σε διαφορετικό υποθάλαμο εργασίας του Θαλάμου που διαχωρίζει ο Ρότορας.
Οι παλινδρομικοί βασίζονται στην ίδια βασική αρχή λειτουργίας ενώ ο Περιστροφικός στην αρχή που όρισε ο δημιουργός του ο Felix Wankel και ονομάζεται Περιστροφικός Κινητήρας (Εσωτερικής καύσης) Wankel.
Ο πρώτος περιστροφικός κινητήρας από τον Felix Wankel αναπτύχτηκε στην NSU Motorenwerke AG το 1954 με κωδική ονομασία DKM 54, Drehkolbenmotor.
DKM 54
Ο DKM 54 λειτουργούσε κάπως διαφορετικά σε σχέση με το Wankel όπως υλοποιήθηκε το 1957 αργότερα από την NSU engineer Hanns Dieter Paschke με κωδική ονομασία KKM 57, Kreiskolbenmotor.
DKM 54 vs KKM 57
ο Κυβισμός ενός κινητήρα, displacement ή Cubic Capacity, είναι γεωμετρικό μέγεθος και εκφράζεται με την παρακάτω διατύπωση :
Κυβισμός ισούται με τον Μέγιστο όγκο που καταλαμβάνει το καύσιμο κατά την Εισαγωγή, μια που ο Θάλαμος είναι μεταβαλλόμενος, μείων τον Ελάχιστο Όγκο που καταλαμβάνει κατά την Συμπίεση.
Ο Λόγος των παραπάνω μεγεθών, διαίρεση με την μορφή χ:1, είναι η Σχέση Συμπίεσης του Κινητήρα.
Στον Υπολογισμό της Χωρητικότητας του «Κυλίνδρου» ή «Ρότορα» (κινητήρων εσωτερικής καύσης, ΚΕΚ ή ΜΕΚ) δεν λαμβάνει χώρα κανένα άλλο Μέγεθος όπως :
- Ο αριθμός των καύσεων ανά περιστροφή του άξονα
- Ο χρόνος σε μοίρες του κάθε κύκλου
- Ο συνολικός χρόνος σε μοίρες του κύκλου λειτουργίας
- Οι στροφές του κινητήρα
- Η απόδοση του κινητήρα
Κλπ
Είναι αυστηρά Γεωμετρικό μέγεθος.
Και εφόσον είναι Γεωμετρικό μέγεθος μπορεί να αποτυπωθεί γεωμετρικά και να υπολογιστεί με μαθηματικό ανάλογο τρόπο.
Ο Ελάχιστος Όγκος που καταλαμβάνει το καύσιμο κατά την Συμπίεση είναι στην ουσία ο όγκος του Θαλάμου Καύσης που δεν περιέχεται στο Κυβισμό του κινητήρα λόγο αφαίρεσης από τον Μέγιστο.
Engine displacement is the volume swept by all the pistons inside the cylinders of an internal combustion engine in a single movement from top dead centre (TDC) to bottom dead centre (BDC). It is commonly specified in cubic centimeters (cc), litres (l), or (mainly in North America) cubic inches (CID). Engine displacement does not include the volume of the combustion chamber.
Παλινδρομικός
Στον Παλινδρομικό ο κυβισμός ισούται με το εμβαδόν της διατομής του κυλίνδρου (εμβαδόν κύκλου) επί της διαδρομής του εμβόλου (επί των αριθμό των κυλίνδρων).
Περιστροφικός
Το ίδιο εφαρμόζεται και στον Wankel όπου μαθηματικός εκφράζεται/ισούται ο κυβισμός με :
V=√3℮(2R1+R2)b (επί των αριθμό των Ροτόρων)
℮=eccentricity
R=generating radius
b=πλάτος περιβλήματος
source: Kenichi Yamamoto "Rotary Engine", Toyo Kogyo Co. Ltd.: 1969 and 1981 Editions
source: Kenichi Yamamoto "Rotary Engine", Toyo Kogyo Co. Ltd.: 1969 and 1981 EditionsKenichi Yamamoto έγραψε:
The Japanese regulations for calculating displacements for engine ratings use the volume displacement of one rotor face only, and the auto industry commonly accepts this method as the standard for calculating the displacement of a rotary.
Στην παρακάτω κινούμενη προσομοίωση βλέπουμε πως ο Wankel εκμεταλλεύεται παράλληλα τον Μέγιστο δυνατό χώρο μέσα στα Περιβλήματα (Housings) για να εκτελέσει τους κύκλους λειτουργίας σε σχέση με τον παλινδρομικό τετράχρονο που εκμεταλλεύεται ένα μέρος του αντίστοιχου χώρου στον κύλινδρο.
Όλοι οι κύκλοι λειτουργίας ανεξαιρέτως γίνονται στον ίδιο χώρο των housings, πράσινο χρώμα, στον Θάλαμο που περικλείεται από τα περιβλήματα (Housings).Σε αυτό τον Θάλαμο βρίσκονται οι Θυρίδες Εισαγωγής, Εξαγωγής και τα Μπουζί.
Ο Ρότορας χωρίζει αυτόν τον Θάλαμο σε τρεις υποθαλάμους, μπλε χρώμα.
Τους υποΘαλάμους μπορούμε να τους ονομάσουμε όπως θέλουμε ή απλώς Θαλάμους ή Θαλάμους Εργασίας κλπ.
Οι τρεις υποΘάλαμοι, Θ1/Θ2/Θ3, έχουν οποιαδήποτε χρονική στιγμή τον ίδιο όγκο αθροιστικά αλλά διαφορετικό όγκο ο καθένας ξεχωριστά. Εάν προσθέσουμε τους Θ1/Θ2/Θ3 και τον όγκο του Ρότορα το άθροισμα ισούται με το Όγκο του Θαλάμου, πράσινο χρώμα.
Όταν Εισέρχεται το καύσιμο μέσα στον Θάλαμο ο Ρότορας το παρασέρνει με την περιστροφή του κυκλικά μέσα στον Θάλαμο εκτελώντας τους τέσσερεις κύκλους Λειτουργίας.
Η όλη κατασκευή του περιστροφικού εκτελεί τις τέσσερεις φάσεις/κύκλους σε κυκλική μορφή σε αντίθεση με τον παραδοσιακό παλινδρομικό τρόπο εκτέλεσή τους.
Η πιό σωστή περιγραφή/αντιστοίχιση είναι ότι ο Ρότορας αντιστοιχεί σε τρεις Κυλίνδρους στον ίδιο θάλαμο και όχι σε τρεις Κυλίνδρους σκέτο γιατί οι θάλαμοι Εργασίας είναι εξαρτημένοι μεταξύ τους και όχι ανεξάρτητοι όπως οι Κύλινδροι και ανήκουν στον Ίδιο Κύριο Θάλαμο.
Εάν αντιστοιχούσε σε τρεις Κυλίνδρους (σκέτο) κατ΄ ελάχιστο θα είχε :
- Τρεις Θαλάμους ξεχωριστούς και με γεωμετρική υπόσταση όπως και ο κάθε Κύλινδρος
- Θυρίδες Εισαγωγής Ανεξάρτητες για κάθε θάλαμο όπως και οι Βαλβίδες Εισαγωγής σε κάθε Κύλινδρο
- Θυρίδες Εξαγωγής Ανεξάρτητες για κάθε θάλαμο όπως και οι Βαλβίδες Εξαγωγής σε κάθε Κύλινδρο
- Σύστημα ανάφλεξης Ανεξάρτητο για κάθε θάλαμο όπως και ο κάθε Κύλινδρος
Γι αυτό και η μικρότερη δυνατή υλοποίηση Κινητήρα γίνεται με ένα Ρότορα ή ένα Κύλινδρο.
Ο κάθε κύκλος έχει τον δικό του χώρο μέσα στον κυρίος Θάλαμο (πράσινο χρώμα), όπου εκτελείται και καθώς περιστρέφεται ο Ρότορας ο υποθάλαμος αλλάζει ρόλο/κύκλο και περνάει από τον έναν στον επόμενο ενώ οπτικά βλέπουμε τρεις στην πράξη οι τρείς υποθάλαμοι εκτελούν τέσσερεις κύκλους.
• Η Εισαγωγή αρχίζει με την αποκάλυψη των Θυρίδων Εισαγωγής και τελειώνει με την απόκρυψη αυτών από τον Ρότορα
• Η Συμπίεση αρχίζει με την απόκρυψη των Θυρίδων Εισαγωγής από τον Ρότορα μέχρι ο Θάλαμος να λάβει την ελάχιστη τιμή όπου γίνεται ανάφλεξη του καυσίμου.
• Η Καύση/Εκτόνωση αρχίζει αμέσως μετά την ανάφλεξη όπου ο θάλαμος αυξάνει σε όγκο μέχρι την αποκάλυψη της Θυρίδας εξαγωγής.
• Η Εξαγωγή αρχίζει με την αποκάλυψη της Θυρίδας Εξαγωγής και διαρκεί μέχρι την απόκρυψη της από τον Ρότορα.
Ο Μέγιστος όγκος του Θαλάμου κατά την Εισαγωγή του καυσίμου Μείων τον Ελάχιστο όγκο του Θαλάμου κατά την Συμπίεση του καυσίμου ισούται με 654 κ.ε. στον Renesis
Πηγή Mazda
Εάν αθροίσουμε τους θαλάμους Θ1,Θ2 και Θ3 ο όγκος τους, μπλε χρώμα, ισούται με τον Όγκο του Θαλάμου, πράσινο χρώμα, μείων το Όγκο του Ρότορα οποιαδήποτε χρονική στιγμή.
Ο Κύκλος/Χρόνος του κύκλου λειτουργίας ισούται με 270° περιστροφής του άξονα. Ο πλήρης κύκλος λειτουργίας εκτελείτε σε 4*270°=1080°, τρεις περιστροφές του άξονα.
Σε μια πλήρη περιστροφή του άξονα ο κινητήρας (μονοΡότορας ) εκτελεί και μια καύση.
Πως γίνεται αυτό αφού ο κύκλος εκτελείτε σε 1080° δηλαδή σε τρεις περιστροφές του άξονα ?
Απλούστατα γιατί παράλληλα εκτελούνται στον Θάλαμο τρεις από τους τέσσερεις του κύκλου λειτουργίας ένας σε κάθε υποθάλαμο και εκ κατασκευής εκμεταλλεύεται όλο τον Όγκο του Θαλάμου, πράσινο χρώμα, πλην μέρος του όγκου του ρότορα κάτι που δεν συμβαίνει στον κύλινδρο γιατί ο υπόλοιπος θάλαμος, ο χώρος που διατρέχει το πιστόνι μείων τον όγκο του, δεν χρησιμοποιείτε.
Στην ουσία 1080° είναι το άθροισμα των μοιρών που περιστρέφονται οι πλευρές του Ρότορα σε μοίρες του άξονα σε 360°.
Όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα
Π1(270°+90°)+Π2(180°+180°)+Π3(90°+270°)=1080°
Το κάθε χρώμα αντιστοιχεί και σε ένα κύκλο/φάση
Kάθε 90° τελειώνει και ένας κύκλος 270° και αρχίζει ο επόμενος δηλαδή 360°/90°= 4 κύκλοι ανά περιστροφή του άξονα
1.Εισαγωγή
2.Συμπίεση/Ανάφλεξη
3.Καύση/Εκτόνωση
4.Εξαγωγή
Περιστροφικός Wankel καθε 90° περιστροφής του άξονα
090°, 123
180°, 124
270°, 134
360°, 234
Τετράχρονος Παλινδρομικός καθε 180° περιστροφής του άξονα
180°, 1
360°, 2
540°, 3
720°, 4
Δίχρονος Παλινδρομικός καθε 90° περιστροφής του άξονα
090°, 1
180°, 2
270°, 3
360°, 4
Έχει επεξεργασθεί από τον/την IOANNIS στις Σαβ 15 Ιαν 2011, 4:53 am, 2 φορές συνολικά