Tyre stretching ή αλλιώς hipari style (όπως το λένε στην Ιαπωνία)..
Η ιστορία θέλει το hipari style να ξεκινάει σαν μόδα στην Ιαπωνία και κυρίως για οικονομικούς λόγους..
Όσοι ήθελαν το αυτοκίνητό τους να έχει το φαρδύ-τούμπανο look αλλά δεν είχαν λεφτά να αλλάζουν κάθε τόσο φαρδιά λάστιχα τα οποία είναι πανάκριβα βρήκαν την λύση με το να ''εφαρμόσουν'' λιγότερο φαρδιά λάστιχα στις ζάντες τους...
Ταυτόχρονα στην Γερμανία και στο Βέλγιο η νομοθεσία απαγόρευε αυστηρά να εξέχει το ελαστικό από τα φτερά του αυτοκινήτου, οπότε όσοι ήθελαν το look χωρίς τα μπλεξίματα έβαζαν τις φαρδιές ζάντες που θα ''τουμπάνιαζαν'' το αμάξι τους αλλά με το tyre stretching το ελαστικό δεν εξήχε ποτέ από τα φτερά (και κακός και νόμιμος)...
Επί της ουσίας...
Το tyrestretching έχει τις ρίζες του κυρίως απ την κουλτούρα του drift, και εκεί -και μόνο- βρίσκονται τα πλεονεκτήματά του..
Φανταστείτε μια 9αρα ζάντα η οποία αντί για το κανονικό 235 ή 255 ελαστικό φοράει 215 ή μικρότερο..
Η ακαμψία του ελαστικού θα βελτιωθεί (θα μαγουλιάζει λιγότερο) αυτό έχει ως αποτέλεσμα την λιγότερη καταπόνηση στις μεταφορές βάρους (όπου την ακούνε και περισσότερο τα πλαινά) , την βελτιωμένη αίσθηση (αισθάνεσαι το αυτοκίνητο πιο στιβαρό λόγω λιγότερου μαγουλιάσματος) καθώς και την ακρίβεια στους χειρισμούς..
Φυσικά σε μια τέτοια κατάσταση όπως είναι φυσικό η πρόσφυση είναι σαφώς μειωμένη σε σχέση με το κανονικό για την ζάντα ελαστικό πράγμα που δίνει πλεονέκτημα σε κλειστές κυρίως πίστες μιας και επιτυγχάνεις ολίσθηση με λιγότερες ταχύτητες και λιγότερο ζόρισμα, αλλά και μεγάλη ευελιξία σε πιο τεχνικές χαράξεις.. πχ όταν μετά από μια ανοιχτή στροφή με πολλά χιλιόμετρα ακολουθεί μεταφορά σε μια κλειστή..
Όλα αυτά έχουν καλύτερη εφαρμογή στα πίσω ελαστικά όπου η γωνία camber βρίσκεται είτε πολύ κοντά στο 0 (μηδέν) είτε στο 0...
Προσοχή εμπρός...
Μπροστά Το stretching πρέπει (για λειτουργικούς λόγους) να είναι πολύ ελαφρύτερο μιας και λόγω του αρκετά αρνητικού camber τα εμπρός ελαστικά δεν καταπονούνται από τις μεταφορές βάρους.
Το πολύ stretching μειώνει την επιφάνεια του ελαστικού που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο με αποτέλεσμα όπως ανέφερα πιο πάνω, την μείωση της πρόσφυσης πράγμα που δεν θέλουμε στα εμπρός ελαστικά !!! (μπροστά πρέπει ΠΑΝΤΑ να έχουμε καλή πρόσφυση)..
Στα stretched ελαστικά η πίεση πρέπει να είναι τουλάχιστον 40psi νούμερο υπερβολικό αλλά απαραίτητο ώστε να μην ξεζαντάρει το λάστιχο... φυσικά εδώ κρύβεται άλλο ένα πλεονέκτημα μιας και με την αυξημένη πίεση μειώνεται η πρόσφυση... κρύβεται ομως και ένα μειονέκτημα μιας και με αυξημένη πίεση το ελαστικό τρώγεται πολύ πιο εύκολα στην πίστα..
Μερικά παραδείγματα stretched ελαστκών...
Παρατηρήστε στην παρακάτω φωτό πως ενώ η ζάντα είναι αρκετά φαρδιά το ελαστικό δεν ξευφεύγει από τα φτερά με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο βάσει των τότε κανονισμών να είναι νόμιμο..
Η ιστορία θέλει το hipari style να ξεκινάει σαν μόδα στην Ιαπωνία και κυρίως για οικονομικούς λόγους..
Όσοι ήθελαν το αυτοκίνητό τους να έχει το φαρδύ-τούμπανο look αλλά δεν είχαν λεφτά να αλλάζουν κάθε τόσο φαρδιά λάστιχα τα οποία είναι πανάκριβα βρήκαν την λύση με το να ''εφαρμόσουν'' λιγότερο φαρδιά λάστιχα στις ζάντες τους...
Ταυτόχρονα στην Γερμανία και στο Βέλγιο η νομοθεσία απαγόρευε αυστηρά να εξέχει το ελαστικό από τα φτερά του αυτοκινήτου, οπότε όσοι ήθελαν το look χωρίς τα μπλεξίματα έβαζαν τις φαρδιές ζάντες που θα ''τουμπάνιαζαν'' το αμάξι τους αλλά με το tyre stretching το ελαστικό δεν εξήχε ποτέ από τα φτερά (και κακός και νόμιμος)...
Επί της ουσίας...
Το tyrestretching έχει τις ρίζες του κυρίως απ την κουλτούρα του drift, και εκεί -και μόνο- βρίσκονται τα πλεονεκτήματά του..
Φανταστείτε μια 9αρα ζάντα η οποία αντί για το κανονικό 235 ή 255 ελαστικό φοράει 215 ή μικρότερο..
Η ακαμψία του ελαστικού θα βελτιωθεί (θα μαγουλιάζει λιγότερο) αυτό έχει ως αποτέλεσμα την λιγότερη καταπόνηση στις μεταφορές βάρους (όπου την ακούνε και περισσότερο τα πλαινά) , την βελτιωμένη αίσθηση (αισθάνεσαι το αυτοκίνητο πιο στιβαρό λόγω λιγότερου μαγουλιάσματος) καθώς και την ακρίβεια στους χειρισμούς..
Φυσικά σε μια τέτοια κατάσταση όπως είναι φυσικό η πρόσφυση είναι σαφώς μειωμένη σε σχέση με το κανονικό για την ζάντα ελαστικό πράγμα που δίνει πλεονέκτημα σε κλειστές κυρίως πίστες μιας και επιτυγχάνεις ολίσθηση με λιγότερες ταχύτητες και λιγότερο ζόρισμα, αλλά και μεγάλη ευελιξία σε πιο τεχνικές χαράξεις.. πχ όταν μετά από μια ανοιχτή στροφή με πολλά χιλιόμετρα ακολουθεί μεταφορά σε μια κλειστή..
Όλα αυτά έχουν καλύτερη εφαρμογή στα πίσω ελαστικά όπου η γωνία camber βρίσκεται είτε πολύ κοντά στο 0 (μηδέν) είτε στο 0...
Προσοχή εμπρός...
Μπροστά Το stretching πρέπει (για λειτουργικούς λόγους) να είναι πολύ ελαφρύτερο μιας και λόγω του αρκετά αρνητικού camber τα εμπρός ελαστικά δεν καταπονούνται από τις μεταφορές βάρους.
Το πολύ stretching μειώνει την επιφάνεια του ελαστικού που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο με αποτέλεσμα όπως ανέφερα πιο πάνω, την μείωση της πρόσφυσης πράγμα που δεν θέλουμε στα εμπρός ελαστικά !!! (μπροστά πρέπει ΠΑΝΤΑ να έχουμε καλή πρόσφυση)..
Στα stretched ελαστικά η πίεση πρέπει να είναι τουλάχιστον 40psi νούμερο υπερβολικό αλλά απαραίτητο ώστε να μην ξεζαντάρει το λάστιχο... φυσικά εδώ κρύβεται άλλο ένα πλεονέκτημα μιας και με την αυξημένη πίεση μειώνεται η πρόσφυση... κρύβεται ομως και ένα μειονέκτημα μιας και με αυξημένη πίεση το ελαστικό τρώγεται πολύ πιο εύκολα στην πίστα..
Μερικά παραδείγματα stretched ελαστκών...
Παρατηρήστε στην παρακάτω φωτό πως ενώ η ζάντα είναι αρκετά φαρδιά το ελαστικό δεν ξευφεύγει από τα φτερά με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο βάσει των τότε κανονισμών να είναι νόμιμο..