RX8, Μέτρηση Συμπίεσης Και Εγγύηση
Η Εγγύηση του RΧ8 και κατά συνέπεια και του Κινητήρα είναι τρία χρόνια ή 100,000 χιλιάδες χιλιόμετρα,
όποιο λήξη πρώτο με εξαίρεση τον πρώτο χρόνο όπου δεν υπάρχει όριο χιλιομέτρων και η εγγύηση
ισχύει ανεξάρτητα από τα διανυθέντα χιλιόμετρα.
Στα πλαίσια της Εγγύησης η Mazda κάνει αντικατάσταση ή λεπτομερή επιθεώρηση και επισκευή του Μοτέρ
(replace ή overhaul) εάν κατά την διαδικασία της Μέτρησης της Συμπίεσης οι Τιμές Μέτρησης είναι εκτός
των ορίων που έχει θεσπίσει.
Τα όρια αυτά σύμφωνα με το Service Manual του RΧ8 Engine Details είναι :
Τιμές Πίεσης Συμπίεσης
Άρα όσο η τιμή μέτρησης της συμπίεσης είναι πάνω από τα 680 kPa τόσο καλύτερη είναι η συμπίεση του Μοτέρ.
Επίσης η Mazda αναφέρει ότι στην περίπτωση όπου οι στροφές του κινητήρα κατά την διαδικασία της μέτρησης διαφέρουν
από τις στάνταρτ δηλαδή τις 250 τότε πρέπει να γίνει διόρθωση (αναγωγή) σύμφωνα με το παρακάτω διάγραμμα.
Η διόρθωση γίνεται με τον εξής τρόπο :
Μέτρηση
200 στροφές, πίεση 700 kPa στις 250 στροφές πόσο ?
Διόρθωση
Από το διάγραμμα βρίσκουμε τιμή πίεσης στις 200 στροφές όπου είναι 740 kPa.
Αυτή η τιμή αντιστοιχεί σε πίεση στις 250 στροφές σε 850 kPa.
Άρα πρέπει να προσθέσουμε στην τιμή μέτρησης που έχουμε την διαφορά των τιμών πίεσης στις 250 και 200 στροφές
δηλαδή 850(250rpm)-740(200rpm)=114,50 kPa.
H Διόρθωση είναι +114,50 kPa και η τιμή που ψάχνουμε είναι 700+114,50=814,50 kPa
Διάγραμμα διόρθωσης τιμών πίεσης
Μετατροπή Διαγράμματος σε Πίνακα.
Για να διευκολύνουμε την εύρεση τιμής διόρθωσης (adjustment) που παραπέμπει η Mazda
επειδή το Διάγραμμα δεν διευκολύνει την εύρεση τιμών πίεσης λόγο του μεγέθους του κλπ
μετατρέψαμε το διάγραμμα σε μορφή πινάκα.
Η μετατροπή έγινε κάνοντας γραμμική παρεμβολή ανά 5 στροφές αύξηση (θεωρούμε ότι για παράδειγμα
η αύξηση της πίεσης από 200 έως 205 στροφές είναι γραμμική, το ίδιο και από 205 έως 210 κλπ)
και με τις τιμές πίεσης στα αντίστοιχα τμήματα υπολογίσαμε τον ρυθμό αύξησης και στην συνέχεια τις ενδιάμεσες τιμές.
Το σφάλμα που περιέχεται στις τιμές του πίνακα είναι πάρα πολύ μικρό και περιορίζεται μόνο στην ανάγνωση
των τιμών στις συγκεκριμένες στροφές δηλαδή στις 150, 155, 160, 215 .... 300.
Για να περιορίσουμε το σφάλμα ανάγνωσης έγινε ψηφιακή διόρθωση στην φωτογραφία στα 300dpi
και οι απαραίτητες διορθώσεις ως προς τους άξονες «kPa» & «Rpm» και παρεμβολή διαγράμμισης ανά 1 kPa και ανά 1 Rpm.
Τιμές Ανάγνωσης και Ρυθμός μεταβολής
Πίνακας διόρθωσης Τιμών Πίεσης
Επέκταση Πίνακα μέχρι τις 320 Rpm
Από το διάγραμμα βγαίνει το συμπέρασμα ότι η τιμή διόρθωσης έχει θετικές τιμές για στροφές Μέτρησης κάτω από τις 250
και αρνητικές για στροφές Μέτρησης πάνω από τις 250.
Μετά τον υπολογισμό της Πίεσης στις 250 στροφές, υπολογίζουμε και την διαφορά πίεσης στους Θαλάμους καύσης και την διαφορά στους Ρότορες
Στάνταρτ διαφορά στους Θαλάμους καύσης :150kPa (1.5 kgf*cm^2, 21.8psi)
Η διαφορά ισούται με :
Μέγιστη Πίεση θαλάμου - Ελάχιστη Πίεση θαλάμου <=150 kPa
Στάνταρτ διαφορά στους Ρότορες :100kPa (1.0 kgf*cm^2, 14.5psi)
Η διαφορά ισούται με :
Απόλυτη τιμή(Μέγιστη Πίεση θαλάμου πρώτου Ρότορα - Μέγιστη Πίεση θαλάμου του δεύτερου Ρότορα) <100 kPa
Όταν κάποια τιμή είναι εκτός ορίων η Mazda εφόσον η εγγύηση είναι σε ισχύ τότε προβαίνει σε αντικατάσταση ή λεπτομερή επιθεώρηση και επισκευή του Μοτέρ.
Η Μέτρηση Γίνεται σε εξουσιοδοτημένο Συνεργείο για να γίνουν αποδεκτά τα αποτελέσματα από την Mazda
σε περίπτωση που είναι εκτός των ορίων.
Επίσης στην παραπάνω περίπτωση Η Mazda θα κάνει και μια επιπλέον Μέτρηση κατόπιν ραντεβού
και εφόσον επιβεβαιωθούν ξανά τα αποτελέσματα θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες
προς αντικατάσταση ή επισκευή.
Η Διαδικασία Μέτρηση της Συμπίεσης όπως περιγράφεται στο Service Manual.
https://www.youtube.com/watch?v=0aTZeKtfFj4
Τα ενδεδειγμένα όργανα μέτρησης συμπίεσης κατά την Mazda για το RX8 είναι :
Με δυνατότητα εκτύπωσης των αποτελεσμάτων
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0C
• WDS compression test function
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 4908-20-280K.
Χωρίς δυνατότητα εκτύπωσης των αποτελεσμάτων
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49H0-75-280
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49H0-75-280A
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0A
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0B
Οποιοδήποτε άλλο όργανο/συμπιεσόμετρο δεν μετράει σωστά την συμπίεση και δεν γίνονται δεκτά τα αποτελέσματα (στην περίπτωση αλλαγής κινητήρα στα πλαίσια της Εγγύησης όταν κάποιο «Νούμερο» είναι εκτός των ορίων που έχει θεσπίσει).
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0C
Η Εγγύηση του RΧ8 και κατά συνέπεια και του Κινητήρα είναι τρία χρόνια ή 100,000 χιλιάδες χιλιόμετρα,
όποιο λήξη πρώτο με εξαίρεση τον πρώτο χρόνο όπου δεν υπάρχει όριο χιλιομέτρων και η εγγύηση
ισχύει ανεξάρτητα από τα διανυθέντα χιλιόμετρα.
Στα πλαίσια της Εγγύησης η Mazda κάνει αντικατάσταση ή λεπτομερή επιθεώρηση και επισκευή του Μοτέρ
(replace ή overhaul) εάν κατά την διαδικασία της Μέτρησης της Συμπίεσης οι Τιμές Μέτρησης είναι εκτός
των ορίων που έχει θεσπίσει.
Τα όρια αυτά σύμφωνα με το Service Manual του RΧ8 Engine Details είναι :
Τιμές Πίεσης Συμπίεσης
- Στάνταρτ :830kPa (8.5 kgf*cm^2, 120psi) στις 250 στροφές
Ελαχίστη :680kPa (6.9 kgf*cm^2, 98,6psi) στις 250 στροφές
Στάνταρτ διαφορά στους Θαλάμους καύσης :150kPa (1.5 kgf*cm^2, 21.8psi)
Στάνταρτ διαφορά στους Ρότορες :100kPa (1.0 kgf*cm^2, 14.5psi)
Άρα όσο η τιμή μέτρησης της συμπίεσης είναι πάνω από τα 680 kPa τόσο καλύτερη είναι η συμπίεση του Μοτέρ.
Επίσης η Mazda αναφέρει ότι στην περίπτωση όπου οι στροφές του κινητήρα κατά την διαδικασία της μέτρησης διαφέρουν
από τις στάνταρτ δηλαδή τις 250 τότε πρέπει να γίνει διόρθωση (αναγωγή) σύμφωνα με το παρακάτω διάγραμμα.
Η διόρθωση γίνεται με τον εξής τρόπο :
Μέτρηση
200 στροφές, πίεση 700 kPa στις 250 στροφές πόσο ?
Διόρθωση
Από το διάγραμμα βρίσκουμε τιμή πίεσης στις 200 στροφές όπου είναι 740 kPa.
Αυτή η τιμή αντιστοιχεί σε πίεση στις 250 στροφές σε 850 kPa.
Άρα πρέπει να προσθέσουμε στην τιμή μέτρησης που έχουμε την διαφορά των τιμών πίεσης στις 250 και 200 στροφές
δηλαδή 850(250rpm)-740(200rpm)=114,50 kPa.
H Διόρθωση είναι +114,50 kPa και η τιμή που ψάχνουμε είναι 700+114,50=814,50 kPa
Διάγραμμα διόρθωσης τιμών πίεσης
Μετατροπή Διαγράμματος σε Πίνακα.
Για να διευκολύνουμε την εύρεση τιμής διόρθωσης (adjustment) που παραπέμπει η Mazda
επειδή το Διάγραμμα δεν διευκολύνει την εύρεση τιμών πίεσης λόγο του μεγέθους του κλπ
μετατρέψαμε το διάγραμμα σε μορφή πινάκα.
Η μετατροπή έγινε κάνοντας γραμμική παρεμβολή ανά 5 στροφές αύξηση (θεωρούμε ότι για παράδειγμα
η αύξηση της πίεσης από 200 έως 205 στροφές είναι γραμμική, το ίδιο και από 205 έως 210 κλπ)
και με τις τιμές πίεσης στα αντίστοιχα τμήματα υπολογίσαμε τον ρυθμό αύξησης και στην συνέχεια τις ενδιάμεσες τιμές.
Το σφάλμα που περιέχεται στις τιμές του πίνακα είναι πάρα πολύ μικρό και περιορίζεται μόνο στην ανάγνωση
των τιμών στις συγκεκριμένες στροφές δηλαδή στις 150, 155, 160, 215 .... 300.
Για να περιορίσουμε το σφάλμα ανάγνωσης έγινε ψηφιακή διόρθωση στην φωτογραφία στα 300dpi
και οι απαραίτητες διορθώσεις ως προς τους άξονες «kPa» & «Rpm» και παρεμβολή διαγράμμισης ανά 1 kPa και ανά 1 Rpm.
Τιμές Ανάγνωσης και Ρυθμός μεταβολής
Πίνακας διόρθωσης Τιμών Πίεσης
Επέκταση Πίνακα μέχρι τις 320 Rpm
Από το διάγραμμα βγαίνει το συμπέρασμα ότι η τιμή διόρθωσης έχει θετικές τιμές για στροφές Μέτρησης κάτω από τις 250
και αρνητικές για στροφές Μέτρησης πάνω από τις 250.
Μετά τον υπολογισμό της Πίεσης στις 250 στροφές, υπολογίζουμε και την διαφορά πίεσης στους Θαλάμους καύσης και την διαφορά στους Ρότορες
Στάνταρτ διαφορά στους Θαλάμους καύσης :150kPa (1.5 kgf*cm^2, 21.8psi)
Η διαφορά ισούται με :
Μέγιστη Πίεση θαλάμου - Ελάχιστη Πίεση θαλάμου <=150 kPa
Στάνταρτ διαφορά στους Ρότορες :100kPa (1.0 kgf*cm^2, 14.5psi)
Η διαφορά ισούται με :
Απόλυτη τιμή(Μέγιστη Πίεση θαλάμου πρώτου Ρότορα - Μέγιστη Πίεση θαλάμου του δεύτερου Ρότορα) <100 kPa
Όταν κάποια τιμή είναι εκτός ορίων η Mazda εφόσον η εγγύηση είναι σε ισχύ τότε προβαίνει σε αντικατάσταση ή λεπτομερή επιθεώρηση και επισκευή του Μοτέρ.
Η Μέτρηση Γίνεται σε εξουσιοδοτημένο Συνεργείο για να γίνουν αποδεκτά τα αποτελέσματα από την Mazda
σε περίπτωση που είναι εκτός των ορίων.
Επίσης στην παραπάνω περίπτωση Η Mazda θα κάνει και μια επιπλέον Μέτρηση κατόπιν ραντεβού
και εφόσον επιβεβαιωθούν ξανά τα αποτελέσματα θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες
προς αντικατάσταση ή επισκευή.
Η Διαδικασία Μέτρηση της Συμπίεσης όπως περιγράφεται στο Service Manual.
https://www.youtube.com/watch?v=0aTZeKtfFj4
Τα ενδεδειγμένα όργανα μέτρησης συμπίεσης κατά την Mazda για το RX8 είναι :
Με δυνατότητα εκτύπωσης των αποτελεσμάτων
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0C
• WDS compression test function
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 4908-20-280K.
Χωρίς δυνατότητα εκτύπωσης των αποτελεσμάτων
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49H0-75-280
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49H0-75-280A
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0A
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0B
Οποιοδήποτε άλλο όργανο/συμπιεσόμετρο δεν μετράει σωστά την συμπίεση και δεν γίνονται δεκτά τα αποτελέσματα (στην περίπτωση αλλαγής κινητήρα στα πλαίσια της Εγγύησης όταν κάποιο «Νούμερο» είναι εκτός των ορίων που έχει θεσπίσει).
• Mazda Rotary Engine Compression Tester 49F0-18-9A0C