Αξιολόγηση Λαδιών (Μηχανέλαια)
Η Αξιολόγηση των λαδιών που ως αποτέλεσμα θα έχει και την επιλογή του καλύτερου είναι μια δύσκολη υπόθεση και πρέπει να λαμβάνονται πολλοί παράγοντες που παίζουν έμμεσο ή άμεσο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα όπου αλλάζουν τα κριτήρια επιλογής όπως για παράδειγμα το οδηγικό στυλ του Οδηγού και η συνήθη χρήση του αυτοκινήτου.
Τα λάδια όπως όλοι γνωρίζουν χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες :
Και κατά API εν συντομία :
Όπως βλέπουμε και στο παραπάνω πίνακα κατάταξης βασικών ελαίων κατά API κάνει αναφορά για την λέξη Συνθετικά και λέει :
• Η λέξη «Συνθετικό» δεν αποτελεί μέρος της ταξινόμησης κατά API
• «Συνθετικό» είναι όρος Marketing και όχι Τεχνικός όρος
Marketing ονομάζεται το τμήμα μια επιχείρησης που ασχολείται με τη εμπορική εκμετάλλευση των προϊόντων σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο
Στην Γερμανία και Ιαπωνία απαγορεύεται να λέγονται Συνθετικά τα λάδια της Group III
Στη Βόρεια Αμερική, μετά από απόφαση, το 1999, από το Εθνικό Διαφημιστικό Τμήμα του Better Business Bureau επιτρέπει στην ομάδα βασικών ελαίων ΙΙΙ να θεωρούνται ως συνθετικά.
Αυτό προέκυψε έπειτα από δικαστήριο στο οποίο συνεπλάκησαν οι Mobil και Castrol.
Η Castrol που είχε σε κυκλοφορία το Castrol Syntec (PAO) άλλαξε το βασικό λαδί και από PAO το αντικατέστησε με ένα Ορυκτέλαιο το οποίο είχε υποστεί επεξεργασία τύπου Hydrocracking, Υδρογονοπυρόλυση.
Η Mobil κάνοντας διάφορα τεστ ανακάλυψε την αλλαγή αυτή και πήγε την Castrol στα δικαστήρια με το ισχυρισμό ότι λάθος διαφήμιζαν το προϊόν ως Συνθετικό μια που το βασικό λάδι προέρχονταν από το Πετρέλαιο.
Η θέση της Mobil στο δικαστήριο ήταν ότι «Συνθετικό λαδί είναι κάτι που ο άνθρωπος έχει φτιάξει στο εργαστήριο με συγκεκριμένες προδιαγραφές οι οποίες δεν είναι δυνατόν να βρεθούν στη Φύση με αυτόν τον τρόπο».
Η θέση της Castrol ήταν ότι «Η Επεξεργασία την οποία το λάδι έχει υποστεί το έχει κάνει τόσο εξευγενισμένο που τίποτε πλέον δεν του ομοιάζει στη Φύση»
Επειδή η API δεν μπορούσε να διατυπώσει έναν καλό προσδιορισμό της έννοιας «Συνθετικό» το δικαστήριο έκανε δεκτή την θέση της Castrol.
Το δια ταύτα είναι ότι το περιθώριο κέρδους ήταν πολύ μεγάλο στα Συνθετικά Hydrocracking λάδια σε σχέση με τα Αμιγώς Συνθετικά με την ίδια τιμή πώλησης.
Στην πλειοψηφία τους τα Μηχανέλαια που κυκλοφορούν στην Αγορά για τα σύγχρονα επιβατικά αυτοκίνητα είναι :
Οι Εστέρες που ανήκουν στην Group V δεν χρησιμοποιούνται σαν Βασικά λάδια αλλά σαν πρόσθετα βελτιωτικά λόγο κόστους παραγωγής.
Στο θέμα της αξιολόγησης τώρα τα Αμιγώς Συνθετικά υπερτερούν σε σχέση με τα υπόλοιπα.
Έπειτα έρχονται τα Groups III, Hydrocracked και στην τελευταία θέση τα Groups II, Hydrocracked.
Στα Ημισυνθετικά, Συνθετικής βάσης αναφερόμενοι στα μίγματα Συνθετικών λαδιών με Ορυκτέλαια δεν μπορούμε με βεβαιότητα να απαντήσουμε εάν δεν γνωρίζουμε την αναλογία του μίγματος αλλά σίγουρα ένα Ημισυνθετικό από PAO και Groups III, Hydrocracked υπερτερεί έναντι ενός Groups III, Hydrocracked και «με κάποιο άλλο» υποδεέστερο.
Επίσης οι Εταιρείες δεν ανακοινώνουν την σύσταση των Λιπαντικών εκτός και αν πρόκειται για 100% PAO και οι λόγοι είναι προφανείς.
Εάν ψάξουμε στο Internet μπορούμε να βρούμε το βασικό λάδι σε κάποια Λιπαντικά όπως τα παρακάτω :
Πέραν όμως από την Σύσταση του λαδιού το μόνο που μπορεί να μας βοηθήσει στην αξιολόγηση είναι τα διάφορα τεστ που υπόκεινται τα λάδια για την ταξινόμηση τους από την API και την ACEA όπου πολλά από τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών, είτε πρόκειται για εργαστηριακές μετρήσεις Φυσικοχημικές ή Μηχανικές, ανακοινώνονται από τις Εταιρείες στο Internet.
Ένα λάδι είναι καλύτερο από ένα άλλο εάν κατά API ή/και ACEA έχει ταξινομηθεί σε μεγαλύτερη κατηγορία.
Άρα ένα λάδι API SM είναι καλύτερο από ένα API SL
Άρα ένα λάδι ACEA A5/B5 είναι καλύτερο από ένα ACEA A3/B4
Επίσης ένα λάδι API SM - ACEA A5/B5 είναι καλύτερο από ένα API SM - ACEA A3/B4
Τα πιο συνηθισμένα αποτελέσματα μετρήσεων που ανακοινώνονται είναι τα παρακάτω :
• Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D445)
• Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D445)
• Viscosity Index (ASTM D2270)
• Cold Crank Simulator Apparent Viscosity @ -35°C, cP (ASTM D5293)
• Pour Point °C (°F) (ASTM D92)
• Flash Point °C (°F) (ASTM D92)
• Fire Point °C (°F) (ASTM D92)
• Four-Ball Wear Test (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 rpm, 1 hr)
• Noack Volatility (ASTM D5800) 250°C for 1 hour
• High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683)
• Total Base Number
Η Αξιολόγηση των λαδιών που ως αποτέλεσμα θα έχει και την επιλογή του καλύτερου είναι μια δύσκολη υπόθεση και πρέπει να λαμβάνονται πολλοί παράγοντες που παίζουν έμμεσο ή άμεσο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα όπου αλλάζουν τα κριτήρια επιλογής όπως για παράδειγμα το οδηγικό στυλ του Οδηγού και η συνήθη χρήση του αυτοκινήτου.
Τα λάδια όπως όλοι γνωρίζουν χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες :
- • Ορυκτέλαια
• Ημισυνθετικά, Συνθετικής βάσης
• Συνθετικά
• Αμιγώς Συνθετικά ή 100% Συνθετικά
Και κατά API εν συντομία :
- • Groups I, Ορυκτέλαια
• Groups II, Ορυκτέλαια
• Group III, Ημισυνθετικά ή Συνθετικής Βάσης ή Συνθετικά λάδια
• Group IV, Συνθετικά λάδια, PAOs
• Group V, Χωρίς συγκεκριμένη περιγραφή
• Group VI, Συνθετικά λάδια, PIOs
Όπως βλέπουμε και στο παραπάνω πίνακα κατάταξης βασικών ελαίων κατά API κάνει αναφορά για την λέξη Συνθετικά και λέει :
• Η λέξη «Συνθετικό» δεν αποτελεί μέρος της ταξινόμησης κατά API
• «Συνθετικό» είναι όρος Marketing και όχι Τεχνικός όρος
Marketing ονομάζεται το τμήμα μια επιχείρησης που ασχολείται με τη εμπορική εκμετάλλευση των προϊόντων σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο
Στην Γερμανία και Ιαπωνία απαγορεύεται να λέγονται Συνθετικά τα λάδια της Group III
Στη Βόρεια Αμερική, μετά από απόφαση, το 1999, από το Εθνικό Διαφημιστικό Τμήμα του Better Business Bureau επιτρέπει στην ομάδα βασικών ελαίων ΙΙΙ να θεωρούνται ως συνθετικά.
Αυτό προέκυψε έπειτα από δικαστήριο στο οποίο συνεπλάκησαν οι Mobil και Castrol.
Η Castrol που είχε σε κυκλοφορία το Castrol Syntec (PAO) άλλαξε το βασικό λαδί και από PAO το αντικατέστησε με ένα Ορυκτέλαιο το οποίο είχε υποστεί επεξεργασία τύπου Hydrocracking, Υδρογονοπυρόλυση.
Η Mobil κάνοντας διάφορα τεστ ανακάλυψε την αλλαγή αυτή και πήγε την Castrol στα δικαστήρια με το ισχυρισμό ότι λάθος διαφήμιζαν το προϊόν ως Συνθετικό μια που το βασικό λάδι προέρχονταν από το Πετρέλαιο.
Η θέση της Mobil στο δικαστήριο ήταν ότι «Συνθετικό λαδί είναι κάτι που ο άνθρωπος έχει φτιάξει στο εργαστήριο με συγκεκριμένες προδιαγραφές οι οποίες δεν είναι δυνατόν να βρεθούν στη Φύση με αυτόν τον τρόπο».
Η θέση της Castrol ήταν ότι «Η Επεξεργασία την οποία το λάδι έχει υποστεί το έχει κάνει τόσο εξευγενισμένο που τίποτε πλέον δεν του ομοιάζει στη Φύση»
Επειδή η API δεν μπορούσε να διατυπώσει έναν καλό προσδιορισμό της έννοιας «Συνθετικό» το δικαστήριο έκανε δεκτή την θέση της Castrol.
Το δια ταύτα είναι ότι το περιθώριο κέρδους ήταν πολύ μεγάλο στα Συνθετικά Hydrocracking λάδια σε σχέση με τα Αμιγώς Συνθετικά με την ίδια τιμή πώλησης.
Στην πλειοψηφία τους τα Μηχανέλαια που κυκλοφορούν στην Αγορά για τα σύγχρονα επιβατικά αυτοκίνητα είναι :
- • Groups II, Hydrocracked
• Groups III, Hydrocracked
• Group IV, PAOs
Οι Εστέρες που ανήκουν στην Group V δεν χρησιμοποιούνται σαν Βασικά λάδια αλλά σαν πρόσθετα βελτιωτικά λόγο κόστους παραγωγής.
Στο θέμα της αξιολόγησης τώρα τα Αμιγώς Συνθετικά υπερτερούν σε σχέση με τα υπόλοιπα.
Έπειτα έρχονται τα Groups III, Hydrocracked και στην τελευταία θέση τα Groups II, Hydrocracked.
Στα Ημισυνθετικά, Συνθετικής βάσης αναφερόμενοι στα μίγματα Συνθετικών λαδιών με Ορυκτέλαια δεν μπορούμε με βεβαιότητα να απαντήσουμε εάν δεν γνωρίζουμε την αναλογία του μίγματος αλλά σίγουρα ένα Ημισυνθετικό από PAO και Groups III, Hydrocracked υπερτερεί έναντι ενός Groups III, Hydrocracked και «με κάποιο άλλο» υποδεέστερο.
Επίσης οι Εταιρείες δεν ανακοινώνουν την σύσταση των Λιπαντικών εκτός και αν πρόκειται για 100% PAO και οι λόγοι είναι προφανείς.
Εάν ψάξουμε στο Internet μπορούμε να βρούμε το βασικό λάδι σε κάποια Λιπαντικά όπως τα παρακάτω :
- • Amsoil XL (XLF), Group III/Hydrocracked
• Amsoil (ASL), Group IV/PAO
• Mobil 1, Group IV/PAO
• Pennzoil Synthetic, Group II/Hydrocracked
• Valvoline SynPower, Group III/Hydrocracked
• Castrol Syntec, Group III/Hydrocracked
• Quaker State Full Synthetic, Group III/Hydrocracked
• Dexelia Ultra, Group III/Hydrocracked
Πέραν όμως από την Σύσταση του λαδιού το μόνο που μπορεί να μας βοηθήσει στην αξιολόγηση είναι τα διάφορα τεστ που υπόκεινται τα λάδια για την ταξινόμηση τους από την API και την ACEA όπου πολλά από τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών, είτε πρόκειται για εργαστηριακές μετρήσεις Φυσικοχημικές ή Μηχανικές, ανακοινώνονται από τις Εταιρείες στο Internet.
Ένα λάδι είναι καλύτερο από ένα άλλο εάν κατά API ή/και ACEA έχει ταξινομηθεί σε μεγαλύτερη κατηγορία.
Άρα ένα λάδι API SM είναι καλύτερο από ένα API SL
Άρα ένα λάδι ACEA A5/B5 είναι καλύτερο από ένα ACEA A3/B4
Επίσης ένα λάδι API SM - ACEA A5/B5 είναι καλύτερο από ένα API SM - ACEA A3/B4
Τα πιο συνηθισμένα αποτελέσματα μετρήσεων που ανακοινώνονται είναι τα παρακάτω :
• Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D445)
• Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D445)
• Viscosity Index (ASTM D2270)
• Cold Crank Simulator Apparent Viscosity @ -35°C, cP (ASTM D5293)
• Pour Point °C (°F) (ASTM D92)
• Flash Point °C (°F) (ASTM D92)
• Fire Point °C (°F) (ASTM D92)
• Four-Ball Wear Test (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 rpm, 1 hr)
• Noack Volatility (ASTM D5800) 250°C for 1 hour
• High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683)
• Total Base Number